Sunday 21 July 2013

kisah ketika Rasulullah SAW sedang beri’tikaf

Tersebut kisah, ketika Rasulullah SAW sedang beri’tikaf. Shafiyyah bintu Huyay (salah seorang isteri Baginda SAW) mengunjunginya pada malam hari. Setelah berbincang beberapa ketika, maka Rasulullah SAW menghantarkannya pulang ke kediamannya. Namun perjalanan kedua-duanya dilihat oleh dua orang Al Ansar. Kemudian syaitan menghembuskan ke dalam hati kedua-duanya perasaan was-was (curiga).

Rasulullah SAW melihat gelagat yang kurang baik dari kedua-duanya. Oleh kerana itu Rasulullah SAW mengejarnya, seraya bersabda:

“Tenanglah kamu berdua, dia adalah Shafiyyah bintu Huyay. Mereka berdua berkata: “

Maha Suci Allah wahai Rasulullah SAW. Maka Rasulullah SAW bersabda:

“Sesungguhnya syaitan mengalir di tubuh bani Adam sesuai dengan aliran darah, dan aku pula bimbang dihembuskan kepada kamu sesuatu atau keburukan.”
(Hadis Riwayat Muslim no. 2175)

Demikianlah watak syaitan selalu menghembuskan bisikan-bisikan jahat ke dalam hati manusia. Apalagi Allah SWT dengan segala hikmah-Nya telah mencipta ‘pendamping’ (dari kalangan jin) bagi setiap manusia, bahkan Rasulullah SAW juga ada pendampingnya.

Dari Abdullah bin Mas’ud RA kata Rasulullah SAW bersabda:

“Tiada seorangpun di antara kamu kecuali diberikan seorang ‘qarin’ (pendamping) dari kalangan jin.”

Para sahabat bertanya: “Termasuk Tuan juga ya Rasulullah?”

Jawab Baginda SAW:

“Ya. Aku juga. Tetapi Allah telah melindungiku dari godaannya sehingga akhirnya dia masuk Islam (menyerah). Maka itu dia tidak pernah menyuruhku melainkan kepada kebaikan.” (Hadis Riwayat Muslim:2814

No comments:

Post a Comment